Alle ballen in de lucht, toen kwam het coronavirus

Je hebt je leven goed op orde. Het is druk, maar je manoeuvreert je tussen alle hectiek door en houdt alle ballen netjes in de lucht. De agenda strak gepland. Ondersteuning voor je ondernemende partner en dan ook de afspraken, verplichtingen en schoolwerk van de rest van je gezin en natuurlijk je eigen werkzaamheden en doelen. Het is druk, maar je hebt overzicht. Het vergt een flinke elasticiteit, maar je buigt mee met de wind. Alles onder controle en dan gooit corona de hele agenda overhoop. Eerst een klein beetje, maar inmiddels ligt die strakke planning totaal op z’n gat en voel je hoe stress, angst en (financiële) onzekerheid vat op je beginnen te krijgen.

Stress
Je gezonde verstand vertelt je dat stress niet echt gaat helpen, maar tijden als deze hebben we nog nooit meegemaakt. Angst slaat overal toe, vooral zichtbaar aan de lege schappen in de supermarkten. Mensen graaien zelfs spullen uit elkaars winkelwagentje en vooral rond wc-papier is gekte ontstaan. Social media puilt uit van de tegengestelde meningen. Grappige en heel wat minder grappige berichten wisselen elkaar af. Het land gaat steeds verder op slot en hoe lang het allemaal gaat duren, dat weet niemand. Hoe moet je het nu dan financieel gaan redden?

Wat kun je doen?
Ongeveer het enige wat je kunt doen is de richtlijnen van het RIVM volgen. Geen garantie om gezond te blijven, maar het vertragen van besmetting kan schaarste in ziekenhuizen misschien voorkomen. Maak samen alvast een plan van aanpak. Na deze crisis zal er veel van je partner verwacht worden. Er zal extra gewerkt moeten worden om eventuele tekorten op te lossen en achterstallig werk in te halen en natuurlijk zijn nieuwe opdrachten nodig. Al het andere komt op jouw schouders. Maak een stappenplan op papier. Nu is het een pittige tijd, maar als het normale leven weer opstart, dan zullen het lange werkdagen gaan worden. Doe samen brainstormsessies en bedenk back-up plannen. Spreek financiële zorgen naar elkaar uit, want stress over geld levert vaak relatieproblemen op. 

Weerstand
Stress ondermijnt je gezondheid. Gezond eten en beweging geeft je immuunsysteem een zetje de goede kant op. Ga wandelen of hardlopen op rustige plekken. Als je in beweging bent komen er stoffen vrij in je hersenen die stress verminderen en je ontspannen tussen je oren. Kook zoveel mogelijk met verse groenten en neem extra fruit. Maak voor jezelf alvast een agenda als het lukt voor na de crisis, zet je financiën op papier, zodat je dag voor dag of misschien week voor week weet waar je aan toe bent en wat er moet gebeuren om een en ander straks zo snel mogelijk weer op de rit te krijgen. Het duidelijk op papier zetten helpt om je zorgen op andere momenten even naast je neer te leggen. Ook nu blijven werken met een dagplanning is belangrijk. Het is geen vakantie. Heb je een gezin, dan is er ook schoolwerk. Hou structuur in je leven, dat voorkomt dat de tijd nutteloos voorbijvliegt. Plan je dag en betrek je gezin erin.

Leven in het nu
Het is misschien een vaak gehoorde kreet, maar toch kan het helpen om je dagen te managen. Je leeft vandaag, dus concentreer je ook op vandaag. Laatst las ik een mooie quote. Je kunt de feiten niet veranderen, maar wel hoe je ermee omgaat. Plan in jullie agenda kwaliteitstijd met het gezin en ook zeker wat tijd voor jezelf om je op te laden voor wat er nog gaat komen. Ondanks alle maatregelen van de regering, weet je wél zeker dat veel van jou gaat afhangen in de komende tijd. 

Gratis e-Magazine!

Ben je partner van een succesvolle man of vrouw? Lees dan ons gratis 'Executive Spouse' e-Magazine! Vol verhalen en tips die jou kunnen helpen.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply:

Download ons gratis Executive Spouse e-Magazine