Houd jezelf niet langer voor de gek: je hoeft niet perfect te zijn

Ziet jouw leven er zo uit? Je huis is netjes, ingericht volgens de laatste trends, je kinderen zien er verzorgd uit, jullie eten biologisch / vegetarisch en altijd vers zelf gemaakt, je hebt een drukke baan, je helpt altijd op school, zit in het bestuur van een vereniging, je partner heeft ook een drukke baan waar je regelmatig in bijspringt, je sport, je draagt de hipste kleding, je spreekt vaak af met vrienden en je deelt dit alles het liefst zo vaak mogelijk via social media.

Ik betwijfel of er iemand is die dit voor elkaar krijgt, maar ondertussen streven we dit alles als moeders wel na! Want we zien de plaatjes immers allemaal dagelijks voorbij komen, dus zo zouden wij ook moeten zijn. Perfect in alles wat we doen. Met als resultaat dat we ons continu schuldig voelen. Alles wat niet voldoet aan deze hoge standaard, is immers niet goed genoeg. En eigenlijk leggen we onszelf die hoge standaard op. Er is namelijk voor zover ik weet, geen wet die zegt dat je elke avond een kakelverse zelf in elkaar gedraaide 3 gangen maaltijd op tafel moet zetten….

Ik heb hierboven natuurlijk een klein beetje overdreven, maar je herkent er vast veel in. Doordat je de focus legt op wat je allemaal “fout” doet, vergeet je te genieten van wat je goed doet. Want zeg eens eerlijk, hoe erg is het om diepvriesgroenten te eten of in je joggingbroek boodschappen te doen? Hoe erg is het om de teugels een beetje te laten vieren en wat meer tijd voor jezelf te creëren in plaats van continu voor anderen te zorgen en perfectie na te streven?

Ik zal het je nog sterker vertellen: je MOET tijd voor jezelf maken om juist goed voor anderen te kunnen zorgen. Als je continu als een kip zonder kop met anderen bezig bent of met zaken die van ondergeschikt belang zijn, kom je met jezelf in de knoop. Zie het maar als een fiets, die moet ook onderhouden worden anders gaat hij rammelen en valt hij uit elkaar. Als jij continu perfectie nastreeft, ben je vast niet altijd gezellig, voel je je uitgeblust, alleen, chagrijnig en in het ergste geval steven je af op een burn- out. 

Oké, helder, je moet voor jezelf zorgen, maar hoe ga je dat aanpakken. De oplossing is misschien simpeler dan je in eerste instantie denkt: Pak je agenda en plan iedere week tijd voor jezelf in. Dat kan elke dag een half uur zijn, waarin je met een kop thee ongestoord een boek leest of een wandeling maakt. Maar je kunt bijvoorbeeld ook met je partner afspreken dat je elke zaterdag 3 uur gaat sporten, mediteren, winkelen, schilderen of iets anders doen dan je leuk vindt. Gewoon me-time inplannen. Dat voelt in het begin egoïstisch (ik weet er alles van!), maar dat is het niet. Doordat je even ongestoord iets voor jezelf kunt doen, kun je onderhoud aan jezelf plegen en zorg je ervoor dat je niet gaat rammelen of uit elkaar valt.

Je ontlaadt even en kunt dus de problemen en uitdagingen van alle dag beter aan. 

Besef dus dat je niet alles perfect hoeft te doen, je hoeft geen supermama te zijn om een goede moeder te zijn. Je kinderen (en jezelf) hebben er meer aan als ze zien dat jij ook tijd voor jezelf neemt en goed voor jezelf zorgt. Goed voorbeeld doet goed volgen, dus je geeft je kids hiermee ook nog eens een waardevolle les mee. En dat noem ik dus een SuperMama!

Gratis e-Magazine!

Ben je partner van een succesvolle man of vrouw? Lees dan ons gratis 'Executive Spouse' e-Magazine! Vol verhalen en tips die jou kunnen helpen.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply:

Download ons gratis Executive Spouse e-Magazine