Minder suiker geeft je meer energie!

Suiker, je kunt er haast niet omheen. In de supermarkt liggen de schappen vol met gekleurd snoepgoed, de snoepautomaat op het werk zit vol met candybars en zelfs je favoriete aardbeienyoghurt zit vol met toegevoegde suikers. Al die suikers geven je een tijdelijke energieboost, maar korte tijd later voel je je alweer leeg en vermoeid. Suiker werkt verslavend. Het begint met een klein stukje chocola, maar voor je het weet heb je de hele reep weggewerkt. Wat doet suiker precies met je lichaam? Wat zijn gezonde alternatieven? En hoe zorgt een verlaging van je suikerinname voor meer energie in je dagelijks leven?

Suiker: het zit overal in!

Het is een goedkope grondstof, die vrijwel overal inzit. Ga maar eens de verpakkingen in je keukenkastje na. Bijna overal zit suiker in, soms onder een andere naam. Bij elke naam waar het woordje glucose, fructose, dextrose, sacharose of sucrose in zit, heb je te maken met toegevoegde suikers. Je vindt het in bijna alle industrieel bewerkte producten. Niet alleen in koekjes en andere zoetigheden, maar ook in fruityoghurt, ontbijtgranen, tomatensoep, sauzen en makkelijke pakjes voor nasi, curry of lasagne.

Onze jaarlijkse suikerinname was vijftig jaar geleden 1 kilo per persoon per jaar. Tegenwoordig is dat een hele kruiwagen vol; 50 kilo per persoon! En dan hebben we het nog niet eens over de geraffineerde suikers uit wit brood, pasta en witte rijst. Die hebben hetzelfde effect op je lichaam als suiker. Het zijn allemaal enkelvoudige koolhydraten, die we ook wel snelle suikers noemen.

Wat zijn de effecten van suiker op je lichaam?

Er is in de laatste jaren veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het gebruik van suiker. Als je gedurende lange tijd veel suikers eet, kan dit schadelijke gevolgen hebben. Hieronder staan enkele gevolgen waar je je misschien niet van bewust bent:

  • Door suiker krijg je een piek in je bloedsuikerspiegel. Het hormoon insuline (het vetopslaghormoon) zorgt dat je bloedsuikerspiegel weer omlaag wordt gebracht. De suikers die je niet gebruikt, worden als vet opgeslagen. Veel suiker zorgt dus voor overtollige kilo’s, die je er allemaal weer af moet sporten! Bovendien leidt een ontregelt insulinesysteem uiteindelijk tot diabetes!
  • Een overdaad aan zoetigheid ontregelt je verzadigingsgevoel. Je lichaam denkt daardoor dat je nog niet genoeg hebt gegeten. Je krijgt juist extra trek in suiker- en calorierijke producten.
  • Als je veel suikers eet, kan je lichaam de mineralen magnesium en calcium moeilijker opnemen. Beiden heb je nodig voor o.a. sterke botten.
  • Een overmaat van suiker verhoogd het risico op borstkanker, darmkanker en hart- en vaatziekten.
  • Te veel suiker kan leiden tot concentratieproblemen, depressiviteit en lusteloosheid. De endorfines in je hersenen raken namelijk uitgeput als je veel suiker eet.
  • Door een overproductie van het hormoon insuline raakt de hormoonhuishouding in je lichaam uit balans. Dat kan allerlei verschillende klachten geven, waaronder een verlaagd libido.

Ook kunstmatige zoetstoffen zijn geen gezond alternatief!

In veel ‘suikervrije’ producten zitten kunstmatige zoetstoffen. Voorbeelden daarvan zijn sorbitol, xylitol, sacharine, cyclamaat en aspartaam. Je vindt o.a. het in light-producten, kauwgom en caloriearme tussendoortjes. Die zoetstoffen zijn echter net zo verslavend als suiker. Ze stimuleren namelijk je zoete smaakpapillen. Daardoor blijf je hunkeren naar zoetigheid. Vaak eet je van dit soort producten meer, omdat ze toch weinig tot geen calorieën bevatten. Daardoor krijg je meer zoetstoffen binnen. Je hang naar zoetigheid wordt dan alleen maar groter. Het is een vicieuze cirkel waar je niet aan kunt ontsnappen. Je lichaam heeft geen baat bij een vervanging, maar een vermindering van al die zoetigheid.

De invloed van suikers op je mentale welzijn

Zoals hierboven genoemd, kan een overschot aan suikers concentratieproblemen, depressiviteit en lusteloosheid veroorzaken. Suikers veroorzaken een piek in je bloedsuikerspiegel. Na die piek komt de suikerdip. Je herkent het vast wel. Tijdens die dip voel je je langzaam wegzakken achter je beeldscherm. Soms wordt je duizelig als je snel opstaat. Je raakt snel afgeleid of je krijgt hoofdpijn. Dat heeft een negatief effect op je productiviteit. Voor je het weet loop je achter op schema. De energie die in je lichaam zit opgeslagen, wordt niet vrijgemaakt als je steeds suiker eet. Na een lange dag op kantoor kom je vermoeid thuis. Je hebt nauwelijks energie over om nog iets leuks te gaan doen met je partner of je kinderen. Je ploft liever op de bank met een kop thee en een reep chocola.

Meer energie met minder suikers!

Wil je graag goed voor je lichaam en geest zorgen? Zodat je er elke dag voor de volle honderd procent tegenaan kan? Mijd dan de snelle suikers! Kies voor producten met een lage glycemische index. Die geven gedurende langere tijd energie af. Zo ben je enkele uren lang verzekerd van een stabiele bloedsuikerspiegel. Na een suikerarm ontbijtje breng je snel de kids naar school, sjees je door naar je werk en krijg je de belangrijkste zaken ook nog eens vóór vijf uur af. 

Wat vroeger vanzelfsprekend was, vergeet je tegenwoordig nog wel eens. Je moeder nam de tijd om ontbijtjes klaar te maken en lekker avondeten te koken. Eten was een feest. Tegenwoordig moet alles maar snel en tussen de bedrijven door. Je zoon moet naar zwemles, je dochter naar hockey, jij naar de sportschool en de hond moet ook nog naar buiten. De verleiding is groot om snel een kant-en-klaar-maaltijd naar binnen te schuiven. Maar die smaken van zichzelf niet zo lekker. Dus stopt de fabrikant er een hoop suiker in. Want je lichaam houdt wel van die zoetigheid. Waarom neem je niet de tijd om te genieten van een lekkere maaltijd. Dat kan alleen, maar ook in goed gezelschap. Gezond koken hoeft ook helemaal niet moeilijk te zijn. Met al die lekkere recepten op internet en die uitgebreide kookboeken tover je binnen een kwartier een gezonde warme maaltijd op tafel. Zonder pakjes en zonder toegevoegde suikers!

Hoe doe je dat, minder zoetigheid eten?

Je hoeft niet alle suikers te vermijden, maar het is wel verstandig om zoveel mogelijk verborgen suikers en zoetigheiduit de weg te gaan. Kies liever voor natuurlijke alternatieven zoals honing, ahornsiroop of kokosbloesemsuiker. Voor het zoeten van je gerechten kun je ook gewelde rozijnen of zachte dadels gebruiken. 

De belangrijkste vraag is natuurlijk: waarom heb je behoefte aan zoetigheid? Ga bij jezelf na waarom je trek hebt in die suikers. Vaak is het een vervanging voor iets anders wat we écht nodig hebben. We willen onze emoties niet onder ogen komen, dus zoeken we afleiding. Maar eigenlijk wil je een knuffel, een arm om je heen, een goed gesprek of een complimentje. Probeer dus te ontdekken waar je echt behoefte aan hebt als je trek krijgt in zoetigheid. Als je weet wat je echt nodig hebt, kun je daarom vragen of het aan jezelf geven. En van complimentjes, liefde en gezelligheid kun je gerust een overdosis nemen!

Gratis e-Magazine!

Ben je partner van een succesvolle man of vrouw? Lees dan ons gratis 'Executive Spouse' e-Magazine! Vol verhalen en tips die jou kunnen helpen.

Download ons gratis Executive Spouse e-Magazine